دسته بندی مطالب
مشترکین

1.استفاده از وسایل برق و نصب کلید و پریز برق در حمام خطرناک است.
2. بالا رفتن از پایه های برق برای افراد غیر مسئول ممنوع و خطرناک است.
3. نصب پارچه نوشته یا پرچم و تابلوهای تبلیغاتی و پوستر و ... روی پایه ها و تابلوها و تأسیسات برق جرم بوده و ممنوع است. انجام این کار بسیار خطرناک است.
4. خطر برق گرفتگی و سقوط جان افرادی را که از پایه های برق بالا میروند تهدید میکند.
5. شبکه ها و تأسیسات برق عایق نیستند بلکه با رعایت حریم و فاصله از آنها می توانیم در مقابل خطرات برقگرفتگی ایمن بمانیم.
6. حمل وسایل فلزی با ارتفاع زیاد (لوله فلزی- نردبان فلزی و ...) در زیر و نزدیک شبکه های برق بسیار خطرناک است.
7. بیرون آوردن وسایل فلزی از پنجره و مکانهائی که از جلوی آنها شبکه های برق عبور نموده خطرناک و حادثه ساز است.
8. در صورت پاره شدن سیم های برق از دست زدن به آنها خود داری و از نزدیک شدن بچه ها و عابرین به آنها جلوگیری کنید و فوراٌ موضوع را به اتفاقات برق اطلاع دهید.
9. در صورت مشاهده هر گونه حادثه ای در تأسیسات و شبکه های برق از آن نقطه فاصله گرفته و بدون دخالت در آن و منع دیگران در این خصوص بلافاصله حادثه را به اتفاقت برق اطلاع دهید.
10. فقط افراد صلاحیت دار که از طرف شرکتهای برق مشخص شده اند اجازه دارند از پایه های برق جهت تعمیرات و یا نصب لامپ روشنایی صعود نمایند و بالا رفتن افراد غیر مجاز از پایه های برق به هر دلیل جرم محسوب شده و احتمال بروز حادثه برق گرفتگی و سقوط را بدنبال دارد.
11. استفاده همزمان از وسایل برقی و روشنایی پرمصرف در خانه و محل کار بخصوص در زمان اوج مصرف (5 بعد از ظهر الی 10 شب) ممکن است موجب سوختن سیم کشی داخلی خانه و محل کار شده و ایجاد آتش سوزی نماید.
12. با تقسیم زمانی مصارف برق در خانه بخصوص لوازم پر مصرف ضمن صرفه جوئی ، از سوختن سیم کشی داخلی یا انشعاب برق اصلی خانه و بروز آتش سوزی جلوگیری کنید.
13. از دستکاری کنتور یا فیوز برق اصلی خودداری نمایید. در صورت بروز مشکل با برق منطقه خود تماس بگیرید.
14. جهت هر گونه تعمیرات سیم کشی ساختمان یاا تعمیر لوازم برقی منزل حتما از خدمات متخصصین استفاده نموده و از اقدام شخصی خود داری نمایید.
15. استفاده از وسایل برقی فاقد دو شاخه برق بسیار خطرناک و حادثه ساز است.
16. هیچ گاه به وسائل و ابزار برقی معیوب اطمینان نکنید.
17. استفاده از یک پریز برق برای روشن نمودن همزمان چند وسیله برقی خطرناک و حادثه ساز است.
18. برای جلوگیری از برق گرفتگی بایستی بدنه فلزی وسایل برقی نظیر یخچال و کولر و ... به سیستم زمین وصل شده باشند. این کار را حتما با نظر متخصص انجام دهید.
19. هنگام باز کردن درب یخچال و یا استفاده از وسایل برقی آشپزخانه حتما دمپایی پلاستیکی بپوشید.
20. هنگام تماس دست با بدنه فلزی وسایل برقی از تماس قسمتهای دیگر بدن به دیوار یا شیر آب و کابینت های فلزی خود داری کنید و حتما دمپایی پلاستیکی خشک بپوشید.
21. هنگام شستشوی آشپزخانه و سایل برقی را از برق جدا نموده و برق وصل مجدد و وصل وسایل به برق خودداری نمائید. مراقب باشید افراد دیگر بدون اطلاع شما برق را وصل نکنند.
22. متخصص محترم برای جلوگیری از خطرات برقگرفتگی لازم است هنگام کار روی سطستم برقرسانی منزل و تجهیزات برق خانگی و تأسیسات برقدار ابتدا مدار برق را از طریق فیوز و یا کلید مربوطه قطع نموده و پس از حصول اطمینان از قطع برق اقدام کنید.
23. آمار حوادث برقگرفتگی طی دو سال گذشته نشان دهنده این واقعیت است که علل عمده حوادث مربوط به برقگرفتگی در منازل برای خانمها از طریق سیستم برقرسانی در نقاط مرطوب نظیر حمام و برای آقایان هنگام سرویس کولر اتفاق افتاده است.
24. در جهت پیشگیری از حوادث برقگرفتگی، تعمیرات لوازم برقی خانگی از قبیل سماور برقی، اطو، کولر و ... را به متخصصین مربوطه واگذار نمائید.
25. از شیر و لوله های اب جهت زمین نمودن بدنه تجهیزات برقی استفاده ننمائید زیرا با این عمل احتمال بروز برقگرفتگی در محدوده مجموعه را فراهم مینمائید. از نظر متخصصین استفاده کنید.
26. حوادث برق نسبت به بقیه حوادث 20 برابر خطرناکتر است. بیائید از حوادث عبرت بگیریم.
27. از نصب آنتن تلویزیون در مجاورت کوچه و خیابان خودداری نمائید زیرا علاوه بر خطرات ناشی از سقوط احتمال برخورد ان با شبکه های برق و بروز فاجعه وجود دارد.
28. نصب فیوز استاندارد در مسیر مصرف برق علاوه بر پیشگیری از حوادث برقگرفتگی از آسیب دیدگی لواز برقی و سیم کشی ساختمان و بروز اتش سوزی جلوگیری مینماید.
29. وسایل برقی خانگی را پس از استفاده از برق جدا نموده و دور از دسترس کودکان نگهداری نمائید.
30. بمنظور جدا کردن وسایل برقی از پریز برق حتما دو شاخه آنرا در دست گرفته و سپس آنرا از پریز برق جدا نمائید. کشیدن سیم و یا کابل ان خطرناک است.
31. استفاده از وسایل برقی در محیطهای مرطوب مانند حمام، استخر،آشپزخانه و ... احتمال برق گرفتگی و تشدید خطرات بعدی آنرا به همراه دارد.
32. از هم اکنون کودکان خود را با خطرات برق در خانه و بیرون از خانه اشنا کنیم .
33. مشترکین عزیز اتصال تعداد زیادی مصرف کننده به یک پریز و یا سیم سیار خطر سوختن کابل تغذیه کننده و بروز اتش سوزی را در پی دارد. همواره به میزان جریان مجاز تجهیزات برق توجه شود.
34. مشترک عزیز اب هادی جریان برق است هنگام آب پاشی از بکار گیری شلنگ اب در نزدیکی شبکه های و تجهیزات برقدار جداٌخودداری کنید.
35. برای جلوگیری از خطر برق گرفتگی در آشپزخانه ، بدنه فلزی تمام مصرف کننده های الکتریکی مانند یخچال ، فریزر ، ماشین لباس شوئی را با نظر متخصص مربوطه با استفاده از یک هادی مناسب به زمین حفاظتی متصل نمائید.
36. از تخریب عایق بندی مصرف کننده های الکتریکی جداٌ پرهیزی شود.
37. برای حفاظت جان افراد خانواده در برابر خطرات برق کلید قطع جریان نشتی برق (قطع جریان زمین،
GFCI) را توسط افراد متخصص تهیه و با اصول صحیح آنرا در محل مناسب نصب نمائید.
38. مشترک گرامی هر گونه سیم، کابل، تابلو برق در محل کار و زندگی شما ممکن است برقدار باشند. از دست زدن به اینگونه تجیزات جداٌ خودداری نموده و همیشه کلیه تأسیسات برق را برقدار تصور نمائید.
39. هنگام خرید تجهیزات الکتریکی از استاندارد بودن آن مطمئن شوید.
40. در صورت وجود هر گونه نقص در تجهیزات الکتریکی مراتب را به افراد متخصص و تعمیر گاههای مجاز جهت رفع نقص اطلاع دهید.
41. استفاده از ابزار فلزی مانند نردبان فلزی،چهارپایه فلزی و ... بعنوان زیرپائی هنگام تعویض لامپ ممکن است موجب تشدید برق گرفتگی در صورت تماس دست با هادی برق شود.
42. هنگام جابجائی ابزار و ادوات فلزی بلند مراقب تماس اتفاقی آنها با شکه های برقدار باشید. در صورت تماس این ابزار با شبکه های برق احتمال برق گرفتگی و خطر مرگ حتمی است.
43. مشترکین عزیز جهت جلوگیری از برگشت ولتاژ به شبکه و بروز خطر برق گرفتگی پرسنل فنی شبکه های برق، در صورت استفاده از ژنراتورهای سیار هنگام قطع برق شبکه حتماٌ ارتباط برق منزل یا محل کار خود را با شبکه برق به صورت ایمن قطع نمائید.
44. بچه های عزیز بازی با بادبادک تفریح قشنگی است اما انجان این کار نزدیک شبکه های برق میتواند مرگبار باشد. از بازی در نزدیکی خطوط و تأسیسات برقدار خودداری کنید.
45. قبل از انجام هزن گونه کار ساختمانی از قبیل نماسازی و مصب ستون و داربست در نزدیکی شبکه های برق با مسئولین برق منطقه خود هماهنگی نمائید.
46. هرگز از درختانی که در زیر یا نزدیکی شبکه های برقدار قرار دارند بالا نروید. زیرا برق همواره بدنبال یافتن راهی به سوی زمین ا ست که این کار میتواند از طریق درختان و بدن شما صورت گیرد.
47. هرگز از پایه های برق و یا حصارهای فلزی اطراف تجهیزات داخل آنها ممکن است برق را به پایه ها و حصارها القاء کرده باشند و شما دچار برقگرفتگی شوید.
48. هرگز به سیمهای برق افتاده بر روی زمین دست نزنید و دیگران نیز از این کار منع نمائید و موضوع را به نزدیکترین واحد شرکت برق اطلاع دهید زیرا ممکن است برقدار باشد. همیشه سیمهای برق را برقدار فرض نمائید.
49. هنگام تمیز کردن هر گونه وسیله برق ابتدا آنرا از پریز برق جدا نمائید.
50. برای کارکرد صحیح وسایل حفاظتی برق هیچگاه آنها را دستکاری و یا خراب نکنید، در مواقع لزوم از متخصص مربوطه کمک بخواهید.
51. هنگام استفاده از تجهیزات الکتریکی از سالم بودن سیم رابط و دوشاخه و برقدار نبودن بدنه آن مطمئن شوید.
52. از قرار دادن اشیاء سنگین و برنده بر روی سیمها و کابلهای سیار خوداری نمائید. سیم های سیار را بلافاصله پس از استفاده جمع اوری و در محل مناسب نگهداری نمائید.
53. برخی لامپها تولید حرارت بالا نموده و لذا داغ می شوند از قرار دادن اشیاء قابل احتراق در نزدیکی این لامپها جداٌ خودداری نمائید.
54. از داخل کردن هرن گونه جسم فلزی داخل وسایل برق خانگی نظیر توستر، اجاق برق، پریزهای برق و ... جداٌ خودداری نمائید.
55. هرگز از اب برای خاموش کردن آتش سوزیهای نزدیک تأسیسات و لوازم برقار بدون قطع برق آنها استفاده ننمائید.
56. آیا می دانید جریان برق بیش از 30 هزارم امپر و در مدت بیش از 20 هزارم ثانیه موجبات اسیب و احتمال مرگ انسان را در پی خواهد داشت.
57. چنانچه کودکان شما در مکانی مشغول بازی هستند که شما به آن مکان دید کافی نداشته و مسلط نیستید کلیه لوازم برق در آن مکان را جمع آوری و دور از دسترس آنها قرار دهید.
58. کودکان بسیار کنجکاوند و هنگام کار با وسایل برق به کار شما دقت می کنند که آنرا تقلید کنند لذا لوازم برقی را از دسترس انها دور نگهدارید
59. تا حد ممکن در مکانهای مرطوب از وسایل برقی استفاده ننموده و در صورت ضرورت از وسایل برقی باطری دار استفاده نمائید.
60. آسیب های ناشی از برقگرفتگی بسیار عمیق و لاعلاج می باشند و عمدتاٌ به قطع عضو حادثه دیده منجر میشوند.

 ویرایش کننده:شرکت توزیع نیروی برق مرکزی -دفتر ایمنی
تاریخ به روز رسانی:
1401/01/30
تعداد بازدید:
13826
امتیازدهی
میانگین امتیازها:2 تعداد کل امتیازها:9
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
Powered by DorsaPortal